RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Mata pelajaran : Kemahiran
Hidup
Tajuk : Reka bentuk dan penghasilan projek
Sub-Tajuk : Alatan tangan yang digunakan untuk membuat tempat memo
Kelas : 5
Malligai
Tarikh : 10/12/2011
Masa : 8.00
pagi- 9.00 pagi
Bilangan pelajar : 25/25 orang murid
Kemahiran Berfikir : Mengkategori, Membanding beza,
Kontekstual, Meneliti, Membuat projek yang
dapat memudahkan rutin harian.
Pengetahuan Sedia Ada :
1) Pelajar telah didedahkan dengan
nama dan fungsi alatan kayu pada tahun 4.
2)
Pelajar telah membuat projek meletakkan alat tulis pada tahun 4.
Hasil Pembelajaran :
Pada akhir pembelajaran,
murid-murid dapat:
1)
Menentukan projek berpandukan kad kerja dan membaca lukisan projek.
2) Mengenal pasti peralatan tangan yang perlu digunakan
dalam membuat
projek tempat memo.
ii) 3)
Memahami apakah kegunaan bagi setiap peralatan tangan dan bagaimana
cara menggunakan peralatan tangan dengan
betul.
4)
Membuat projek tempat memo.
Penerapan Nilai :
Ingin tahu, Ingin mencuba, Yakin
diri, Kerajinan, Kerjasama, Tanggungjawab,
Menjana idea, Menumpukan perhatian, Membuat
rumusan.
Bahan Bantu Mengajar : Slaid power point, gunting logam, gandin getah,
penggarit, kikir rata, kikir parut,
Video.
Kajian Mas Kajian Masa Depan : Mencipta tempat memo yang mempunyai
pelbagai fungsi
|
Langkah/
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Pengenalan kepada peralatan tangan.
|
1.
1) Murid melihat rakaman video kartun “handy
Manny”.
2. 2) Guru
bertanya kepada murid apakah peralatan
tangan yang dapat dilihat di dalam
rakaman video
tersebut.
3. 3) Guru
mengaitkan rakaman video dengan tajuk
pembelajaran pada hari ini.
|
BBM:
Rakaman video
Kemahiran Berfikir:
Menjana idea, menumpukan perhatian
Nilai-nilai Murni: Menumpukan perhatian
|
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Pendedahan dengan peralatan tangan.
i) Gunting logam
ii) Gandin getah
iii) Penggarit
iv) Kikir rata
v) Kikir parut
|
1.
1) Guru membahagikan kelas kepada lima
kumpulan kecil dengan empat orang
murid setiap
kumpulan.
2.
2) Setiap kumpulan menerima peralatan tangan
gunting logam, ganding getah,
penggarit, kikir rata
dan kikir parut daripada guru.
3.
3) Guru bertanyakan kepada murid tentang apakah
nama-nama bagi setiap peralatan
tersebut dan
adakah mereka pernah melihatnya atau
menggunakannya.
|
BBM: Gunting
logam, ganding getah, penggarit, kikir rata, kikir parut,
Kemahiran Berfikir:
Banding beza, membuat keputusan
|
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Jenis-jenis peralatan tangan yang digunakan.
i) Gunting logam
ii) Gandin getah
iii) Penggarit
iv) Kikir rata
v) Kikir parut
|
1.
1) Murid melihat
tayangan slaid power point yang
ditayangkan
guru tentang nama-nama peralatan
yang
berada di setiap kumpulan masing-masing.
|
BBM: Slaid
power point, gunting logam, gandin getah, penggarit, kikir rata, kikir parut
KemahiranBerfikir:
Menumpukan perhatian, menjana idea
|
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Cara penggunaan peralatan tangan.
i) 1) Gunting logam- digunakan untuk
memotong kepingan logam yang nipis.
Ii 2) Ganding
getah- digunakan untuk mengetuk dan membentuk kepingan logam lembut.
Iii 3) Penggarit- digunakan untuk menanda dan membuat
garisan pada kepingan logam.
I 4) Kikir
rata- digunakan untuk melicinkan permukaan logam atau tepi kepingan logam.
V 5) Kikir parut- digunakan untuk meratakan dan
membentuk lengkok pada penjuru kayu
.
|
1.
1) Murid melihat tayangan slaid power
point tentang cara penggunaan setiap peralatan dengan betul di samping tunjuk
cara oleh guru tentang cara penggunaannya.
2. 2) Guru
melakukan tunjuk cara sambil menerangkan kepada murid tentang cara-cara
penggunaan yang betul.
|
BBM: Slaid
power point, gunting logam, gandin getah, penggarit, kikir rata, kikir parut
Kemahiran Berfikir:
Menumpukan perhatian
|
|
Penilaian
(10 minit)
|
Lembaran Kerja
(mengikut tahap individu)
Tahap tinggi Menulis nama alatan dan fungsinya mengikut gambar yang diberikan.
Tahap Sederhana Mengisi tempat kosong dengan alatan kayu yang sesuai.
Tahap Rendah Padankan gambar alatan kayu dengan fungsinya.
|
1.
1) Setiap murid diberikan lembaran kerja
mengikut tahap murid
2) Murid diberi penerangan bagaimana
hendak membuat soalan tersebut.
3. 3) Murid
dikehendaki menjawab secara bertulis di tempat kosong berdasarkan soalan yang
diberikan.
4 4) Murid yang telah siap menjawab soalan
dikehendaki menghantar kertas soalan kepada guru.
|
BBM: Kertas
soalan, pensil
Kemahiran Berfikir:Menjana idea kreatif
|
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan:
|
1.
1) Murid dibimbing untuk membuat rumusan
tentang pembelajaran.
2. 2) Guru
memilih seorang murid secara rawak untuk memberitahu apakah yang difahami
pada hari ini.
3) Tugasan susulan
:- Murid dikehendaki untuk melakar
peralatan tangan yang digunakan bagi membuat tempat memo ini dan
mewarnakannya.
4)
Murid diminta membawa tin minuman
kosong milo ataupun nescafe pada minggu depan.
|
Kemahiran Berfikir:
Membuat rumusan
Kajian Masa Depan: Membuat projek yang dapat memudahkan rutin harian
|
No comments:
Post a Comment